Paradigma

RUKYAH (JAMPI DALAM ISLAM)

saya google JIN untuk cari gambar. keluar gambar ini. pakai je lah ๐Ÿ™‚

 

Memandangkan isteri saya ada tulis cerita anak kedua saya yang nampak macam-macam di rumah selepas balik dari dusun durian. Rasanya saya patut berkongsi beberapa petua, dan cerita sikit apa benda Rukyah ini?

Baca di sini dulu untuk dapatkan gambaran cerita >>

Part 1:ย https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10156451848309371&id=837739370

Part 2:ย https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156452120764371&set=a.10150874844024371.437341.837739370&type=3&theater

Islam adalah agama yang menyeluruh. Sebab itu Islam dikatakan sebagai jalan hidup. Ia merangkumi keseluruhan kehidupan manusia. Sekecil-kecil masuk tandas, sehinggalah bagaimana nak mati pun Islam dah berikan garis panduan.

Jadi artikel kali ini, saya nak berkongsi sedikit tentang Rukyah, dan gangguan makhluk halus; Jin.

Benda asas, kita semua kena percaya tentang mahkluk ghaib. Antaranya ialah JIN.

Jin adalah sebahagian perkara Ghaib yang diciptakan Allah.ย Perkara Ghaib ialah sesuatu yang tidak dapat diterima oleh pancaindera. Mempercayai perkara yang ghaib adalah salah satu ciri orang yang beriman.Allah telah menjelaskannya dalam surah Al-Baqarah:

“(iaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan shalat, dan menafkahkan sebahagian rezki yang Kami anugerahkan kepada mereka.”

Perkara-perkara ghaib itu termasuklah jin, malaikat, azab kubur dan sebagainya. Menjadi kewajiban Umat Islam untuk mempercayai akan hal-hal yang ghaib. Namun begitu, ia mestilah selari dengan apa yang dikatakan oleh Allah dan Rasul.

Jin adalah makhluk yang diciptakan Allah sebelum manusia. Selain diciptakan awal oleh Allah, jin juga diciptakan berbeza daripada manusia iaitu melalui api. Allah menerangkannya dalam surah Al-Hijr:26-27:

“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia (Adam) dari tanah liat kering (yang berasal) dari lumpur hitam yang diberi bentuk. Dan Kami telah menciptakan jin sebelum (Adam) dari api yang sangat panas”

Nabi Muhammad turun menjelaskan dalam satu hadis yang bermaksud, “Malaikat diciptakan dari cahaya,Jin diciptakan dari nyalaan api,dan Adam diciptakan dari sesuatu yang telah disebutkan kepada kalian.” (Hadis ini telah dicantumkan oleh Imam Muslim dalam Jamiโ€™ Sahihnya.Riwayat Aisyah)

Selain diciptakan lebih awal dan daripada api, bangsa jin juga terbahagi kepada yang Kafir dan Muslim. Sama sahaja macam bangsa Manusia yang diciptakan Allah.

Firman Allah, “Dan sesungguhnya di antara kami ada (Jin) taat dan ada pula (Jin) yang menyimpang dari kebenaran. Barangsiapa yang yang taat, maka mereka itu benar-benar telah memilih jalan yang lurus. Adapun (jin-jin) yang menyimpang dari kebenaran, maka mereka menjadi kayu api bagi neraka Jahannam.” (Surah Al-Jin ayat 14-15)

 

Okay kita clear tentang apa itu jin. Kita percaya tentang kewujudunnya, tetapi adakah kita mampu melihat jin dalam bentuk asal? Adakah anak-anak kita yang melihat jin ni dalam bentuk asal atau jin sudah bertukar bentuk ketika menegur mereka?

Manusia tidak boleh melihat Jin dalam bentuk asal. Tetapi mereka menjelmakan diri dalam betuk yng berbeza. Perkara ini dijelaskan Allah, dalam surah Al-A’raf bermaksud:

“Hai anak Adam, janganlah sekali-kali kamu dapat ditipu oleh syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapamu dari syurga, ia menanggalkan dari keduanya pakaiannya untuk memperlihatkan kepada keduanya โ€˜auratnya. Sesungguhnya ia (iblis/syaitan) dan pengikut-pengikutnya melihat kamu dari suatu tempat yang kamu tidak boleh melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin bagi orang-orang yang tidak beriman.”

Jadi.. apa yang dilihat Khaira (anak saya) semasa di rumah tempoh hari adalah dalam bentuk jelmaan lain. Macam yang diberitahu selepas ditanya, jin tersebut menjelma seperti anak saya. Berpakaian dengan warna yang sama, rambut yang sama, cuma mukanya hitam.

 

RUKYAH (JAMPI ISLAM)

Ruqyah adalah perubatan Islam. Ia bukanlah perubatan altenatif, dan sepatutnya menjadi pilihan pertama bagi umat Islam. Kata Ibnu Taimiyah, ” Sesungguhnya meruqyah termasuk amalan yang utama. Meruqyah termasuk kebiasaan para nabi dan orang-orang soleh. Para nabi dan orang soleh sentiasa menangkis syaitan dari anak Adam dengan apa yang diperintahkan Allah dan RasulNyaโ€ (Rujukย Kaifa Tuโ€™aliju Maridhaka Bi Ar Ruqyah Asy Syarโ€™iyyah, ms:41)

Apabila kita sebagai ibubapa dapat rasakan yang anak kita melihat jin atau digangu jin.

Perkara pertama yang perlu kita buat ialah: JANGAN TAKUT. Jangan takut kepada jin tersebut, dan jangan merasakan jin ini penting. Apabila kita berbuat begitu, jin tidak akan mendapat rasa kekuatan dapat mengawal manusia. Kita menunjukkan kita tidak kisah tentang kewujudan ia. Biar kita mengawal keadaan, dan meletakkan segala tawakal kepada Allah.

Kedua: Kalau kita yakin anak kita diganggu oleh jin. Letakkan sepenuh diri kepada Allah. Yakin bahawa Allah akan sembuhkan.,

Ketiga: Merukyah (jampi) mestilah datang dari ayat-ayat Al-quran dan Hadis Nabi. Perlu dibaca dalam bahasa Arab atau bahasa yang difahami.

โ€œDan kami turunkan dari Al Qur`an sesuatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang berimanโ€. (Al Isra/17 : 82)

Antara doa yang Nabi selalu baca ketika merukyah ialah, surah al-fatihah, al-Falaq, An-Naas, Al-Ikhlas, dan al-Kafirun. Biasanya selepas membaca ayat-ayat tesebut, nabi akan meniup ke tubuh orang yang dirukyah.

Keempat: Seseorang yang merukyah perlu tahu makna doa atau ayat yang dibaca.

Kelima: Orang yang merukyah perlu baca dengan kuat (iaitu boleh didengari orang lain. Supaya orang yang dirukyah dapat mendengar dan merasakan ketenangan dari ayat-ayat tesebut.

Keenam:ย  Tiup denganย  perlahan tubuh badan orang yang dirukyah semasa sedang membaca ayat-ayat rukyah. Dalilnya, Saiditina Aisyah pernah ditanya tentang tiupan Nabi Shallallahu โ€˜alaihi wa sallam dalam meruqyah. Beliau menjawab: โ€œSeperti tiupan orang yang makan kismis, tidak ada air ludahnya (yang keluar)โ€. (HR Muslim, kitab As Salam, 14/182).

Atau tiupan tersebut disertai keluarnya sedikit air liur. Sepertimana dalam hadis โ€˜Alaqah bin Shahhar As Salithi.

Kalau ada minyak zaitun di rumah, bagilah anak yang diganggu jin itu makan sikit. Kemudian sapu sikit minyak zaitun di kepala atau tubuh badan anak. Minyak zaitun bagus dalam rukyah, kerana ada keberkatan yang disebut oleh Nabi. Sabda Nabi, โ€œMakanlah minyak zaitun , dan sapulah tubuh dengannya. Sebab ia berasal dari tumbuhan yang penuh berkahโ€.

Di bawah ini adalah beberapa ayat yang selalu saya amalkan ketika merukyah diri sendiri atau anak-anak.

.ุจูุณู’ู…ู ุงู„ู„ู‡ ุฃุนููˆุฐู ุจูุนุฒู‘ูŽูุฉู ุงู„ู„ู‡ ูˆูŽ ู‚ูุฏู’ุฑูŽุชูู‡ู ู…ูู†ู’ ุดูŽุฑ ู…ูŽุง ุฃุฌูุฏู ู…ูู†ู’ ูˆูŽุฌู’ุนููŠู’ ู‡ูŽุฐูŽุง

“Aku berlindung pada kekekuatan Allah dan kekuasaanNya dari setiap keburukan yang aku jumpai dari rasa sakitku iniโ€ (Sahihul Jamiโ€™, #346)

baca 7 kali :

ุฃูŽุณู’ุฃูŽู„ู ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ูŽ ุงู„ู’ุนูŽุธููŠู…ูŽ ุฑูŽุจู‘ูŽ ุงู„ู’ุนูŽุฑู’ุดู ุงู„ู’ุนูŽุธููŠู…ู ุฃูŽู†ู’ ูŠูŽุดู’ูููŠูŽูƒู

(Hadis riwayat Ab Daud, Tirmidzi, dan Ahmad).

ู„ู„ูŽู‘ู‡ูู…ูŽู‘ ุฑูŽุจูŽู‘ ุงู„ู†ูŽู‘ุงุณู ุฃูŽุฐู’ู‡ูุจู ุงู„ู’ุจูŽุฃู’ุณูŽ ูˆูŽุงุดู’ููู‡ ูˆุฃูŽู†ู’ุชูŽ ุงู„ุดูŽู‘ุงูููŠ ู„ุงูŽ ุดูููŽุขุกูŽ ุฅูู„ุงูŽู‘ ุดูููŽุงุคููƒูŽ ุดูููŽุงุกู‹ ู„ุงูŽ ูŠูุบูŽุงุฏูุฑู ุณูŽู‚ูŽู…ู‹ุง

โ€œYa Allah, Rabb manusia, hilangkanlah kesusahan dan berilah dia kesembuhan, Engkau Zat Yang Maha Menyembuhkan. Tidak ada kesembuhan kecuali kesembuhan dari-Mu, kesembuhan yang tidak meninggalkan penyakit lainโ€ย  (Hadis riwayat Bukhari & Muslim).

ุจูุงุณู’ู…ู ุงู„ู„ู‡ู ุฃูŽุฑู’ู‚ููŠู’ูƒูŽุŒ ู…ูู†ู’ ูƒูู„ู ุดูŽูŠู’ุกู ูŠูุคู’ุฐููŠู’ูƒูŽุŒ ู…ูู†ู’ ุดูŽุฑูู‘ ูƒูู„ูู‘ ู†ูŽูู’ุณู ุฃูŽูˆู’ ุนูŽูŠู’ู†ู ุญูŽุงุณูุฏูุŒ ุงู„ู„ู‡ู ูŠูŽุดู’ูููŠู’ูƒูŽ ุจูุงุณู’ู…ู ุงู„ู„ู‡ู ุฃูŽุฑู’ู‚ููŠู’ูƒูŽ

โ€œDengan nama Allah aku meruqyahmu dari segala sesuatu yang menyakitkanmu dan dari setiap jiwa atau pandangan yang dengki. Semoga Allah menyembuhkanmu, dengan nama Allah aku meruqyahmu.โ€ย (Hadis Riwayat Muslim)

ุญูŽุณู’ุจููŠูŽ ุงู„ู„ู‡ู ู„ุงูŽ ุฅูู„ูŽู€ู‡ูŽ ุฅูู„ุงู‘ูŽ ู‡ููˆูŽ ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ุชูŽูˆูŽูƒู‘ูŽู„ู’ุชู ูˆูŽู‡ููˆูŽ ุฑูŽุจู‘ู ุงู„ู’ุนูŽุฑู’ุดู ุงู„ู’ุนูŽุธููŠู’ู…ู

“Allah-lah yang mencukupi (segala keperluanku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) kecuali Dia, kepadaNya aku bertawakal. Dia-lah Tuhan yang menguasai โ€˜Arsy yang agung.โ€

ุจูุณู’ู…ู ุงู„ู„ู‡ู ู„ุงูŽ ูŠูŽุถูุฑู‘ู ู…ูŽุนูŽ ุงุณู’ู…ูู‡ู ุดูŽูŠู’ุกูŒ ูููŠ ุงู’ู„ุฃูŽุฑู’ุถู ูˆูŽู„ุงูŽ ูููŠ ุงู„ุณู‘ูŽู…ูŽุงุกู ูˆูŽู‡ููˆูŽ ุงู„ุณู‘ูŽู…ููŠู’ุนู ุงู„ู’ุนูŽู„ููŠู’ู…ู

โ€œDengan nama Allah yang bila disebut, segala sesuatu di bumi dan langit tidak akan berbahaya, Dia-lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.โ€

 

Semoga artikel ini dapat membantu ibubapa bersedia apabila anak-anak kita diganggu makhluk halus.

Kalau bermanfaat, bolehlah share-share pada rakan-rakan ya. Tekan butang Share di bawah ini ya ๐Ÿ™‚

please follow & share:
0

Facebook Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Suka artikel di Blog ini? Kongsikan pada orang lain juga :)

Scroll To Top